Κυριακή, 2 Ιουνίου 2013

Ρατσισμός και νεο-ναζισμός | Ο αντίλογος του αντιλόγου, στην χώρα του παραλόγου

Δεν φαντάζομαι πως χρειάζεται να επισημάνω την γελοιότητα, την ανικανότητα να δουν τον κίνδυνο ανόδου του Φασισμού που βρίσκεται μπροστά τους με ένα σαρδώνιο χαμόγελο και τους γνέφει, και την μικρότητα του συνόλου των κομμάτων του λεγόμενου "δημοκρατικού τόξου", που το καθένα ξεχωριστά θέλει να "κατεβάσει" προς ψήφιση και το δικό του ν/σ για την ποινικοποίηση του ρατσιστικού λόγου και της διαλεκτικής μίσους. Θα επισήμάνω αντίθετα τον αντίλογο -έφτασε στα χέρια μου το πρωτότυπο κείμενο του μόλις σήμερα- που αναπτύχθηκε από το ΠΑΣΟΚ για το ν/σ της ΝΔ, τον οποίο βρίσκω ενδιαφέροντα, για δύο λόγους. Με την συγγραφή του ν/σ οι συντάκτες της ΝΔ προσπάθησαν να απαλύνουν ή να απαλείψουν διατάξεις του προηγηθέντος ν/σ του ΠΑΣΟΚ που η ίδια ούσα Αντιπολίτευση τορπίλισε, διαπράτωντας ένα βαρύ συστημικό λάθος:  όταν κάποιος έχει περάσει πρώτος την στενωπό της δημιουργίας ενός τέτοιου νόμου, έχει εξετάσει σίγουρα -και απορρίψει- εναλλακτικά σενάρια για κάθε πρόσκληση -εννοιολογική, διατύπωσης, νομμική, συνταγματική- ίσως ξέρει καλύτερα το αντικείμενο. Όταν λοιπόν θέλεις να βελτιώσεις έναν τέτοιον νόμο  δεν τον ξαναγράφεις από την αρχή, απλά τον θέτεις σε δήμόσια συζήτηση. Εν προκειμένω, το λάθος ΚΑΙ του ΠΑΣΟΚ υπήρξε ότι δημιούργησε συνθήκες αντιπαράθεσης με τη ΝΔ, συνθήκες που το δίχως άλλο θα οδηγούσαν σε σύγκρουση, αντί να σπεύσει να θέσει πρώτο σε δημόσιο διάλογο ξανά, την αρχική, ή κάποια βελτιωμένη, πρόταση του. Σε κάθε περίπτωση το κείμενο που ακολουθεί είνα χρήσιμο γιατί επισημαίνει και θέτει σε ορθολογική αξιολόγηση κάποια από τα δύσκολα σημεία του εγχειρήματος. 

-Σημείωμα του Τομέα Ανθρωπίνων Δικαιωμάτων του ΠΑΣΟΚ, για τα προβλήματα που προκαλεί η πρόταση νόμου της Νέας Δημοκρατίας-


1. Ποινική ασυλία για τους φορείς του ρατσιστικού λόγου
Η υποκίνηση σε βία και η πρόκληση μίσους, ενώ έως τώρα αλλά και με βάση την πρόταση νόμου του ΠΑΣΟΚ και της ΔΗΜΑΡ έπρεπε να στρέφεται κατά προσώπου ή ομάδας προσώπων, με βάση την πρόταση της ΝΔ θα πρέπει να στρέφεται «άμεσα» κατά προσώπου. Δηλαδή θα μένουν στο απυρόβλητο όσοι προτρέπουν συλλήβδην στην εκδίωξη των μουσουλμάνων ,των μαύρων, των ξένων, των Εβραίων κλπ., διότι δεν στρέφονται κατά συγκεκριμένου προσώπου.

2. Ποινικοποίηση της υποτίμησης της σημασίας της γενοκτονίας και του ολοκαυτώματος κατά τρόπο που πλήττει την ελευθερία του λόγου και της επιστημονικής έρευνας στον πυρήνα τους.
Σε αντίθεση με την κοινή πρόταση νόμου που λαμβάνει μέριμνα ώστε να μην ποινικοποιείται η άρνηση των εγκλημάτων γενοκτονίας, πολέμου κλπ., παρά μόνο όταν στρέφεται κατά ομάδας προσώπων που προσδιορίζεται με βάση τη φυλή, το χρώμα, τη θρησκεία, την εθνική ή εθνοτική καταγωγή ή τον σεξουαλικό προσανατολισμό, κατά τρόπο που μπορεί να διεγείρει σε βιαιοπραγίες ή μίσος κατά μιας τέτοιας ομάδας ή μέλους της, η πρόταση της ΝΔ ποινικοποιεί την υποτίμηση της σοβαρότητας της γενοκτονίας, ακόμη και στο πλαίσιο της έκφρασης επιστημονικών απόψεων.

3. Ποινική ασυλία των οργάνων του κράτους για τέλεση ρατσιστικών εγκλημάτων
Η χειρότερη πρόβλεψη είναι αυτή του άρθρου 3, με την οποία εξαιρούνται το κράτος και τα ΝΠΔΔ όχι μόνο από τις διοικητικές κυρώσεις (όπως προβλέπει η κοινή πρόταση νόμου ) αλλά γενικά από την εφαρμογή του νόμου, περιλαμβάνοντας στην εξαίρεση και τα όργανά τους. Δηλαδή όχι μόνο δε θα είναι επιβαρυντική περίσταση ή πειθαρχικό παράπτωμα για ένα δημόσιο υπάλληλο ( ή ένα κληρικό που δεν έχει αίσθηση της αποστολής του) η προτροπή σε μίσος ή ρατσιστική βία, αλλά ούτε καν ποινικό αδίκημα. Οι πράξεις δηλαδή που συνιστούν τα εγκλήματα του ν. 927.1979 θα απαγορεύονται για τους άλλους, αλλά θα μπορούν να τελούνται ελεύθερα από τα όργανα του κράτους.

Έτσι η ΝΔ προτείνει ένα αντίστροφο «ιδιώνυμο» και εισάγει μια προκλητική και αδικαιολόγητη εξαίρεση που είναι αντισυνταγματική και υπονομεύει το κράτος δικαίου .

4. Αποδυνάμωση του ρατσιστικού κινήτρου ως λόγου που μπορεί να επισύρει την επαχθέστερη τιμωρία του δράστη.

Η πρόταση της ΝΔ μειώνει τη σημασία του λεγόμενου ρατσιστικού κινήτρου ως περίστασης που επισύρει την επαχθέστερη τιμωρία του δράστη ενός εγκλήματος, σε επίπεδο ακόμη χαμηλότερο και από αυτό που θεσμοθετήθηκε από τη Βουλή επί κυβέρνησης Καραμανλή. Ειδικότερα:
Το λεγόμενο ρατσιστικό κίνητρο θεσπίστηκε για πρώτη φορά με το ν. 3719/2008 (άρθρ. 23), ο οποίος πρόσθεσε εδάφιο στο τέλος της παρ. 3 του άρ. 79 ΠΚ ως εξής:

«Η τέλεση της πράξης από μίσος εθνικό, φυλετικό, θρησκευτικό ή μίσος λόγω διαφορετικού γενετήσιου προσανατολισμού κατά του παθόντος συνιστά επιβα ρυντική περίσταση.»

Η διάταξη αυτή ήταν βεβαίως μία πρόοδος σε σχέση με την προηγούμενη ανυπαρξία οιασδήποτε πρόβλεψης. Το μειονέκτημά της, όπως διαφάνηκε στην πορεία εκ της (μη) εφαρμογής της, ήταν ότι δεν προέβλεπε συγκεκριμένο αυξημένο πλαίσιο ποινής ή κάποια άλλη συγκεκριμένη δυσμενή συνέπεια για το δράστη, με αποτέλεσμα το κίνητρο αυτό να μην διερευνάται καν, ούτε κατά την προανάκριση, ούτε κατά την άσκηση της δίωξης, ούτε κατά την εκδίκαση της υπόθεσης. Έτσι, ούτε η βούληση του νομοθέτη για βαρύτερη τιμωρία των σχετικών εγκλημάτων πραγματώθηκε, ούτε οι επιβαλλόμενες ποινές μπορεί να θεωρηθεί ότι ήταν επαρκώς αποτρεπτικές. Το αποτέλεσμα ήταν από τη μία η εγκληματικότητα με ρατσιστικά αίτια να έχει γιγαντωθεί την τελευταία διετία, τόσο σε αριθμό όσο και σε βαρύτητα των εγκλημάτων, και από την άλλη τα επίσημα στοιχεία να μην αποτυπώνουν το φαινόμενο.

Με τον πρόσφατο νόμο 4139/2013 (το νέο νόμο περί ναρκωτικών), η διάταξη τροποποιήθηκε ως εξής:
«Η τέλεση της πράξης από μίσος προκαλούμενο λόγω της φυλής, του χρώματος, της θρησκείας, των γενεαλο γικών καταβολών, της εθνικής ή εθνοτικής καταγωγής ή του σεξουαλικού προσανατολισμού ή της ταυτότητας φύλου του παθόντος συνιστά επιβαρυντική περίσταση και η ποινή δεν αναστέλλεται».

Η διάταξη αυτή ήταν βελτιωμένη σε σχέση με την προηγούμενη, διότι αφενός διεύρυνε το πεδίο εφαρμογής (προσθήκη της εθνοτικής καταγωγής, των γενεαλογικών καταβολών, του χρώματος και της ταυτότητας φύλου) και αφετέρου προέβλεψε συγκεκριμένη δυσμενή για το δράστη μεταχείριση (απαγόρευση αναστολής της ποινής)

Με την πρόταση της ΝΔ καταργείται ο ρητός χαρακτηρισμός των κινήτρων αυτών ως επιβαρυντικής περίστασης, καταργείται επίσης η πρόβλεψη για απαγόρευση αναστολής και καταργείται επίσης και η προστασία του σεξουαλικού προσανατολισμού (που υπήρχε ήδη στην αρχική μορφή της διάταξης ως «γενετήσιος προσανατολισμός») και της ταυτότητας φύλου (η αντίληψη που έχει το άτοµο για το εάν ανήκει στο ανδρικό ή γυναικείο φύλο), που προστέθηκε πριν από δύο μήνες με το ν. 4139.

5. Απουσία οποιασδήποτε μέριμνας για την προστασία θυμάτων και μαρτύρων
Βασικότατη έλλειψη της πρότασης νόμου της ΝΔ είναι ότι δεν έχει καμία διάταξη για τη διευκόλυνση της διαλεύκανσης των εγκλημάτων και της παροχής δικαστικής προστασίας στα θύματα με πρόταση της εισαγγελίας. Αλλοδαποί ουσιώδεις μάρτυρες και θύματα εγκλημάτων βίας χωρίς άδεια παραμονής θα εξακολουθούν να υπόκεινται σε απέλαση, με αποτέλεσμα να αποφεύγουν ακόμα και την καταγγελία σοβαρών εγκλημάτων στις αρχές, με ό,τι αυτό συνεπάγεται για την προστασία της ασφάλειας των ιδίων αλλά και όλων των πολιτών και της κοινωνίας. Τα τάγματα εφόδου της ΧΑ θα έχουν το ελεύθερο να κυνηγούν και να ξυλοκοπούν κάθε παράτυπο μετανάστη, ο οποίος θα φοβάται όχι μόνο να καταφύγει στην αστυνομία, ακόμα και να αναζητήσει περίθαλψη στο νοσοκομείο.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου