Τετάρτη, 11 Σεπτεμβρίου 2013

«Η κιβωτός του Χονατζή / Ο χάρτης της παρουσίας και της απουσίας»



«Από το Τσαρσί στο Καραμπουρνάκι» Δύο εκθέσεις με αρχειακά τεκμήρια του Εβραϊκού Μουσείου Θεσσαλονίκης, οι οποίες συνδέονται με παρεμβάσεις εικαστικών φοιτητών, θα φιλοξενηθούν στον Πολυχώρο Τέχνης Remezzo και θα εγκαινιαστούν αύριο Πέμπτη, 12 Σεπτεμβρίου το βράδυ. 

Η έκθεση «Μία πόλη αναζητά τις 'Κεϊλότ' της: αόρατα πολιτισμικά μνημεία της Θεσσαλονίκης» (επιμέλεια Ευάγγελου Χεκίμογλου) και προσδιορίζει με βάση αρχειακά έγγραφα τις ακριβείς θέσεις των παλιών συναγωγών της Θεσσαλονίκης. Οι επισκέπτες αναγνωρίζουν τις συναγωγές και τις γεωγραφικές θέσεις τους μέσα στο σημερινό αστικό τοπίο. Η έκθεση «Με δικά τους λόγια» (επιμέλεια Devin Naar) χρησιμοποιεί και αυτή αρχειακά τεκμήρια για να αναδείξει τη ζωή της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης. Αναφέρεται σε δημογραφικά δεδομένα, σε μεταναστεύσεις, σε φιλανθρωπικά ιδρύματα και σχολεία, στο εβραϊκό νεκροταφείο και την αναβίωση της εβραϊκής κοινότητας μετά το 1944. Νέοι καλλιτέχνες του Τμήματος εικαστικών και εφαρμοσμένων τεχνών της Σχολής Καλών τεχνών του Πανεπιστημίου Δυτικής Μακεδονίας, αξιοποιούν το αρχειακό υπόστρωμα για να συνδέσουν με εικαστικό τρόπο τις δύο αυτές εκθέσεις. Η εικαστική συμβολή στην ιστορική έκθεση για την εβραϊκή κοινότητα Θεσσαλονίκης αναπτύσσεται μέσα σε μια σκιαγράφηση ιστορικών Φώτο-ντοκουμέντων (ιστορικό-Αρχιτεκτονικό τοπίο ) και ιστορικών εγγράφων της γραφειοκρατίας της εποχής (κειμενικό τοπίο) για να υπενθυμίσει την φυσική ιστορική παρουσία μιας ξεκληρισμένης κοινότητας.

Η κιβωτός του Χονατζή ( ξεναγού και οδηγού στο απέραντο εβραϊκό νεκροταφείο της πόλης της Θεσσαλονίκης που βρίσκονταν στην θέση της σημερινής Πανεπιστημιούπολης ) είναι ένα συλλογικό εικαστικό έργο που λειτουργεί συμβολικά στον οπτικό καταμερισμό ενός φωτογραφικού, όσο και κειμενικού τοπίου της ιστορικής έκθεσης για την εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης. Υπάρχει μια ρυθμιστική αρχή, αυτή της μικροιστορίας σε συνεργασία με το εβραϊκό μουσείο Θεσσαλονίκης όπου εντοπιστήκαν συμβάντα μικροιστορίας και ενεργοποιήθηκαν εικαστικά στο μέτρο όπου θα μπορούσαν να διεγείρουν το ενδιαφέρον για προσωρινές αφηγήσεις με σκοπό να εξηγηθεί η μοναδικότητα της παρουσίας της εβραϊκής κοινότητας στην Θεσσαλονίκη. Μικροιστορία θεωρούμε εκείνο το γνωστικό διάβημα για την ανασύνθεση και την συνειδητοποίηση της ιστορίας και της μνήμης. Έμφαση δόθηκε στην πνευματική απώλεια του εβραϊκού νεκροταφείου γιατί ανήγαγε τον αόρατο θάνατο σε ανύπαρκτο. 

Διαβάστε περισσότερα 

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου