Κυριακή, 27 Σεπτεμβρίου 2015

Η εικαστική βόλτα της Πέμπτης: Μεγάλες προσδοκίες

Ο εικαστικός περίπατος που διοργανώνεται στο πλαίσιο του φεστιβάλ των Δημητρίων στην Θεσσαλονίκη είναι μία εμπνευσμένη ιδέα ηλικίας τριών ετών που, αν και  κακοποιηθηκε βάναυσα στα δύο πρώτα χρόνια της ηλικίας της*, μας δίνει παντοτε την δυνατότητα να ξετυλίξουμε την δημιουργηκότητά μας.  Φέτος τα πράγματα φαίνεται να πηγαίνουν καλύτερα και το ποργανωτικό μέρος της πρωτοβουλίας. Η Αντιδημαρχία Πολιτισμού ανέθεσε στους άξιους ανθρώπους της Δημοτικής Πινακοθήκης Θεσσαλονίκης να οργανώσουν την κατάσταση. Αν και ειδοποιηθήκαμε σχετικώς αργά, και ανταποκριθήκαμε ακόμη αργότερα, ετοιμάσαμε μία έκθεση με συνεργάτες και φίλους από την Ελλάδα και το εξωτερικό, και θα την παρουσιάσουμε αυτή την Πέμπτη 1η Οκτωβρίου κάνοντας εγκαίνια στις 8 το βράδυ.

Η ιδιαίτερότητα της έκθεσης "Σε μάρμαρο & χρώμα" είναι καθαρά δική μας. Διότι η έκθεση που πρότεινα στον Σταύρο Μυρωνίδη παρουσιάζει τους συνεργάτες μας εικαστικούς καλλιτέχνες στο Myrό Antiques House και την Greek Marble Initiative και ουδόλως είναι μέρος του προγράμματος της Myrό Gallery, από την οποία απομακρύνθηκα άλλωστε από πέρυσι, μεσούσης της εικαστικής σεζόν, με αποτέλεσμα να μην συμβάλλω πλέον στην διαμόρφωση του προγράμματος της. Είναι παράξενη η αίσθηση να στήνω και πάλι έκθεση στην Myrό Gallery, έναν χώρο που έζησα πολύ έντονα τα 4 τελευταία χρόνια συμβάλλοντας στην διαμόρφωση του, ως έκτακτος επισκέπτης!

Λεπτομέρεια από έργο του Δήμου Κηπουρού
Στην έκθεση παρουσιάζονται  έργα διεθνώς αναγνωρισμένων γλυπτών της Ελληνικής Πρωτοβουλίας Μαρμάρου και μαζί τους, έργα νέων, πολλά υποσχόμενων Ελλήνων καλλιτεχνών, στα οποία και θα σταθώ περισσότερο. Κατά την ίδια λογική, στους τοίχους αναρτώνται ζωγραφικά & χαρακτικά έργα εγκαθιδρυμένων στην Ελλάδα και το εξωτερικό εικαστικών, μαζί με έργα νεότερων ζωγράφων τους οποίους προτείνω να προσέξετε.

Στους  νέους ζωγράφους συγκαταλέγονται δύο απόφοιτοι της Καλών Τεχνών της Φλώρινας: ο προσωπικός φίλος και εξαιρετικός καλλιτέχνης Δήμος Κηπουρός (μαθητής του Γιάννη Καστρίτση) και εντελώς πρόσφατη γνώριμος Θεώνη Καρακάντζου(απόφοιτη του εργαστηρίου των Θωμά Ζωγράφου και Χάρη Κοντοσφύρη). Κι αν σκέπτεστε ότι η παραδοχή της φιλίας μου με τον Δήμο Κηπουρό αναστέλλει την δυνατότητα μου να κρίνω αδέκαστα την δουλειά του, αναλογιστείτε ότι πρώτα υπήρξα θαυμαστής της και κατόπιν δομήθηκε -και εξ αυτής της αφορμής- η φιλική σχέση. Η Θεώνη Καρακάντζου πάλι, είναι μία από τις 52 πτυχιακές που είχα την χαρά να δω όταν επισκέφτηκα την Φλώρινα για να παρακολουθήσω τις πτυχιακές εργασίες της Σχολής Καλών Τεχνών εκεί τον περασμένο Ιούνιο. Η δουλειά της Θεώνης είναι μία από τις περίπου 20 έξοχες δουλειές που είδα. Μακάρι να μπορέσω σύντομα, σε άλλα projects να βοηθήσω περισσότερους νέους καλλιτέχνες να αναδειχθούν. Είναι μεγάλη χαρά να το καταφέρνεις και κάπως στενόχωρο να μην το κάνεις. Νιώθεις ότι πέρασαν διαμάντια από τα χέρια τους αλλά τους φέρθηκες σα κοινά βότσαλα και τα πέταξες στην θάλασσα...

Έργο του Αναστάση Λεόνογλου,
από την σειρά "Home"
Το γλυπτικό μέρος της έκθεσης περιλαμβάνει 4 νέους καλλιτέχνες, οι οποίοι εργάζονται στην Greek Marble Initiative παράγοντας έργα τους από πέρυσι. Πρόκειται για τους Γκίβη Μιχαηλίδη (που έχω την χαρά να γνωρίζω πριν την σύσταση της Greek Marble Initiative, ακόμα από το 2011), Αναστάση Λεόνογλου (που με εξέπληξε ευχάριστα με την φετινή εμβάθυνση της δουλειάς του, που έδωσε άλλον "αέρα" στα φετινά έργα του), Γιάννη Μανικάτη (που μου επιφύλαξε την δεύτερη μεγαλύτερη έκπληξη φέτος με τους ανθρώπους - πουλιά του, δείγμα των οποίων θα δείτε στην έκθεση) και Στράτο Πάλλα. Οι τρεις πρώτοι καλλιτέχνες είναι απόφοιτοι του εργαστηρίου γλυπτικής της Καλών Τεχνών της Φλώρινας, με καθηγητές τους γλύπτες Βασίλη Βασίλη και Έκτωρα Παπαδάκη, και ο Στράτος Πάλλας από την Καλών Τεχνών της Θεσσαλονίκης με καθηγητές τον Γιώργο Τσάρα και την Μαρία Χαλβατζή.

Ο Γκίβη Μιχαηλίδης εδώ και ένα χρόνο περίπου αναπτύσσει μία σειρά από "λούτρινα" αρκουδάκια σε μάρμαρο που συμβολίζουν όσα πράγματα -υλικά και άυλα- αγαπάμε τόσο πολύ που θα κουβαλάμε μια ολόκληρη ζωή. Συχνά τα κακοποιοιύμε ή αφηνουμε τον χρόνο να τα φθείρει. Ακόμα κι έτσι όμως πασχίζουμε να κρατήσουμε στην ζωή μας, όπως τα παιδιά το λούτρινο που ακόμα και μανταρισμένο ή κουρέλι δεν θα θελήσουν ποτέ να αποχωριστούν. Η δουλειά του γλυπτικά είναι εξαιρετικά ενδιαφέρουσα, τόσο για τα δραματικά στοιχεία όσο και για τα υπερρεαλιστικά που ενσωματώνει.

"Mr. Birdman" του Γιάννη Μανικάτη
Ο Αναστάσης Λεόνογλου εξέλιξε φέτος την σειρά του με γλυπτά που απεικονίζουν σπίτια. Τα γλυπτά του διέρχονται διάφορες καταστάσεις συμβολίζοντας την προσφυγιά, το σπίτι - καταφύγιο, το μίζερο σπίτι, την εστία, την θαλπωρή, την οικογένεια.... Η αμφισημία είναι κύριο καρακτηριστικό της δουλειάς του, που είναι αφαιρετική κατά το φορμαλιστικό μέρος και συμβολική κατά το πλήθος των ζητημάτων που συζητά.

Ο Γιάννης Μανικάτης περνά μέσα από τους ανθρώπους πουλιά του καταστάσεις της ανθρώπονης προσωπικότητας, αλλά, πιότερο νομίζω, έχει διάθεση να απεικονίσει κοινωνικούς τύπους που τρχοπεδίζουν καταστάσεις. Φαντάζομαι -και ελπίζω- ότι η σειρά θα συνεχιστεί δίνοντας την ευκαιρία στον καλλιτέχνη να αναπτύξει ένα μεγάλο μπουκέτο προβληματισμών μέσα από αυτό το εικαστικό όχημα.

Η δουλειά του Στράτου Πάλλα είναι ενδιαφέρουσα αλλά αναζητά μύστες. Έτσι δεν θα την σχολιάσω, και θα αφήσω τον θεατή - επισκέπτη να φιλοσοφήσει.

Εξάλλου, ο επισκέπτης, κατά την είσοδο του, περνά μέσα από την εγκατάσταση “the contemporary classic“  (= το σύγχρονο κλασσικό). Ρόλος της συνδέσει το παρελθόν με το παρόν, επιδεικνύοντας χωρίς διάθεση διδακτισμού, ότι κλασσικές φόρμες μπορούν να συνδεθούν αρμονικά με την σύγχρονη τέχνη σε ενεστώτα και μέλλοντα χρόνο. Με επίκεντρο έναν χαρακτηριστικό πίνακα - αντίκα του 17ου αιώνα, σε συνδυασμό με έπιπλα του Μοντερνισμού και σύγχρονη παραστατική γλυπτική, θα αποπειραθούμε να δημιουργήσουμε ένα περιβάλλον άχρονο δίχως να είναι άχρωμο. Θα παρακαλέσω να είστε επιεικής με αυτή την εγκατάσταση διότι δεν την παρουσιάζουν καλλιτέχνες, αλλά ο Σταύρος Μυρωνίδης κι εγώ. Προέκυψε από μια συζήτηση και αποτελεί έναν πειραματισμό.

Η πιο ενδιαφέρουσα εγκατάσταση είναι σαφώς άλλη. Στο μέσο της κεντρικής αίθουσας θα βρίσκεται η γλυπτική εγκατάσταση “Τhe machine“ του Γιώργου Σπυριδόνωβ, του αξιόλογου τεχνικού βοηθού των συμποσίων μας της Greek Marble Initiative, μια δουλειά με steampunk αναφορές. H εγκατάσταση αποπειράται την αντιστροφή της εγγραφής του ρόλου του μαρμάρινου γλυπτού στο συλλογικό ασυνείδητο, καθώς αυτό από αντικείμενο επεξεργασίας με μηχανικά μέσα, υιοθετεί την μορφή του εξαρτήματος, συμβάλλοντας σε μια μηχανή με συμπαντικές απολήξεις.

Δεν ξέρω πως ας φαίνονται όλα αυτά, αλλά θα ειλικρινά θα χαρώ πολύ να έρθετε να κουβεντιάσουμε μαζί και παρέα με τους καλλιτέχνες. Σας περιμένω.

________________
*Η φετινή μας απόφαση να συμμετέχουμε με έκθεση στην Myrό Gallery  θα μπορούσε να χαρακτηριστεί "το τρις εξαμαρτείν ουκ ανδρός σοφού". Τα δύο προηγούμενα χρόνια οι άνθρωποι που επελέγησαν να υλοποιήσουν την ενδιαφέρουσα ιδέα της Αντιδημαρχίας Πολιτισμού της πόλης "έστησαν" τις γκαλερί στο ραντεβού. Οι μόνοι που είδαμε να έρχονται ήταν εθελοντές των Δημητρίων με οδηγίες να κολλήσουν σε διάφορα σημεία των αιθουσών διαφημιστικά αυτοκόλλητα των πολιτιστικών εκδηλώσεων των Δημητρίων. Κόσμο, πολύ δε περισσότερο group καθοδηγούμενα από θεωρητικούς τέχνης, όπως μας είχε ειπωθεί, δεν είδαμε ούτε για δείγμα. Και τις δύο χρονιές περιμέναμε υπομονετικά μέχρι τις 12 το βράδυ, αλλά, εκτος από δικούς μας φίλους και πελάτες δεν πάτησε κανείς άλλος. Άλλωστε, οι ομάδες που θα συγκεντρώνονταν σε διάφορες μεριές της πόλης και θα περνούσαν από τις γκαλερί πήγαν καθ' υπόδειξιν μονάχα σε μερικές από τις 12 που συμμετείχαν στην δράση, και οι υπεύθυνοι για αυτό το μπάχαλο απλά δεν σήκωναν τα τηλέφωνα τους για πολλές μέρες κατόπιν, αφήνοντας τόσο έκθετη την Διεύθυνση Πολιτισμού του Δήμου, όσο και τις γκαλερί, ιδίως ως προς τους καλλιτένες τους, που τους έστησαν να περιμένουν να ξεναγήσουν τον κόσμο όλο το βράδυ.
___________________


ΥΓ. Επίσημη ανακοίνωση της έκθεσης με αναλυτικά βιογραφικά όλων των συμμετεχόντων (που είναι πολλοί περισσότεροι από όσους αναφέρονται στην παρούσα σημείωση) ΕΔΩ.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου